1. هنگامی که اصحاب صفه بابت فقر و تنگدستی خود به پیامبر اسلام شکایت کردند، ایشان در پاسخ به آنها فرمود: دعای (اللهم رب السموات السبع و رب العرش العظیم اقض عنا الدین و اغننا من الفقر) را به طور دائم بخوانند تا ثروتمند شوند.

در روایتی نقل شده که مردی خدمت رسول خدا رسید و از فقر و تنگدستی شکایت کرد در پاسخ پیامبر فرمودند:
“وقتی که داخل خانه ات شدی سلام کن ، کسی در خانه بود، جواب سلامت را می دهد و اگر کسی خانه نبود در آن سلام کن و یکبار سوره توحید را بخوان ”

مرد، فرمان پیامبر را اجرا کرد و خدای تعالی نیز به او رزق و روزی عطا کرد به گونه ای که حتی همسایگان شخص نیز از آن بهره بردند. 

2. نقل است از پیامبر اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله:

“ ان شاء الله یا اللهُ یا رَبِّ یا حَیُّ یا قَیّوم یا ذَالجَلالِ وَالاکرام اَسئَلُکَ بِاسمِکَ اَلعَظیم اَلاَعظَم اَن تَرزُقََنی رَزقاً حَلالاً طَیِّباً بِرَحمَتِکَ الواسِعَه یا اَرحَمَ الرّاحِمِین “

قسم به آن خدایی را که من را مبعوث فرموده هر کسی این دعا را همراه خود داشته باشد یا در دکان و یا در منزل خود گذارد فقر او به ثروت و وسعتِ رزق و روزی مبدل شود. در جایی دیگر برای افزایش رزق و روزی امر کردند که بعد از این دعا حمد و توحید و قدر و آیة الکرسی را بخواند و بعد برخیزد و رو به قبله حاجت بخواهد.

3. دعای طلب روزی از پیامبر:

یا رازِقَ الْمُقِلّینَ وَ یا راحِمَ الْمَساکینَ وَ یا وَلِیَّ الْمُؤْمِنینَ وَ یا ذَا الْقُوَّةِ الْمَتینَ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ اَهْلِ بَیْتِهِ وَارْزُقْنی وَ عافِنی وَ اکْفِنی ما اَهَمَّنی

(ای روزی ده نداران و ای مهرورز به مسکینان و ای سرپرست مؤمنان و ای صاحب نیروی محکم درود فرست بر محمّد و خاندانش و روزیم ده و عافیتم ده و کفایتم کن آنچه مهم است بر من)

4. در روایتی از پیامبر بزرگ اسلام آمده است که هرکس دعای زیر را بخواند و یا بنویسد و همراه خود حمل کند اموال او زیاد می شود و خداوند به او فرزندان صالح عطا خواهد کرد و تمام حاجاتش برآورده خواهد شد و گناهانش نیز آمرزیده خواهد شد.

” بَسم اللّه الرّحْمنِ الرَّحَیمَ اَسْتَغْفِرُ اللَّه الَّذی لااِلهَ اِلاّ هُوَالْحَیُّ الْقَیُّومُ وَ اَتُوبُ اِلَیْهِ اَسْتَغْفِراللّهَ مِنْ جَمِیع ما کَرِهَ اللّهُ اَللّهُمَّ اِنّی اَسْتَغْفِرُکَ ما قَدَّمْتُ وَ ما اَخَْرْتُ وَ ما اَسْرَرْتُ وَ ما اَعْلَنْتُ مَنْ مَعْصِیِتَکَ وَ اَسْتَغْفِرُکَ مِنْ الذَّنُوبِ الَّتی لا یَغْفِرُها غَیْرُکَ وُ لَمْ یَطَّلعْ عَلَیْها سِواکَ وَلا بَسَعُها اِلاّ حِلْمُکَ وَلا یَتَجاوَزُ مِنْها اِلا عَفْوُکَ وَ اسْتَغْفِرُکَ مِنْ کُلَّ یَمینِ صَدَرَ مِنّی فَخالَفْتُ مِنْها وُ اَسْتَغْفِرُکَ یا عَالِمَ الْغَیبِ وَلاشَّهادَهِ مِنْ کُلَّ سَیَّئَتهٍ عَمِلْتُها فی بَیاض النَّهارِ وَ سَوادِ اللَّیْلِ وَ مَلاَءٍ وَ خَلاَءٍ وَ سِرًّ وَ عَلانِیَهٍ وُ اَنْتَ ناظِرُ بِها اِلَهیَّ اِذَا اَرْتَکَبْتُها وَ اَنیّتُ بِها مِنَ العْصیانِ یا حَلیمُ یا کَریمُ وَ اَسْتَغْفِرُکَ لِکُلَّ سَیَّد الْمُرْسَلینَ وَ اِلیْنا مِنُ نَبِیَّکَ مُحَمَّدٍ وَ الِهِ الطَیَّبینَ الطَّاهِرینَ الْمَصْومینَ مَنْ الِ طه وَ یسَ بَرحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الَّراحِمینَ.”

5. پیامبر اکرم فرمودند اگر کسی هر روز صد مرتبه این ذکر (لا اله الاّ الله الملکُ الحقُّ المبین) را بخواند، خداوند مفعال او را از فقر و وحشت قبر در امان می دارد و توانگر می شود و درهای بهشت به روی او باز می شود.

منبع : minevisam.com