اسفنج که در فارسی به خصوص ایران به اسکاچ (و اسکاج) نیز معروف است ، ماده‌ای است اسفنجی‌شکل و بسیار متخلخل از جنس پلی یورتان که برای شستن ظروف و پاک‌کردن سطوح مختلف از آن استفاده می‌شود. این ماده در آشپزخانه کاربرد زیادی دارد.

واژه اسفنج esfang یا اسپنج espang در فارسی قرابت زیادی به واژه Sponge در انگلیسی و éponge در فرانسه دارد.

اسفنج ابزار یا وسیله ای است که از مواد نرم و متخلخل ساخته شده است. اسفنج‌ها که معمولاً برای تمیز کردن سطوح غیرقابل نفوذ استفاده می‌شوند، به ویژه در جذب آب و محلول‌های مبتنی بر آب خوب هستند.

این اسفنج ها که در اصل از اسفنج های دریایی طبیعی ساخته شده اند، امروزه بیشتر از مواد مصنوعی ساخته می شوند.

این کلمه از اصطلاح یونانی باستان σπόγγος (spóngos) گرفته شده است، که به نوبه خود احتمالاً از یک بستر مدیترانه ای ماقبل هند اروپایی مشتق شده است.

مواد سازنده اسکاچ چیست ؟

اسفنج های مصنوعی را می توان از پلی استر، پلی اورتان یا سلولز گیاهی ساخت. پلی یورتان در اسفنج های پلی استر برای قسمت ساینده آنها استفاده می شود. اسفنج های پلی استر بیشتر برای شستشوی ظروف رایج هستند و معمولاً نرم و زرد هستند.

اسفنج های سلولز گیاهی ساخته شده از الیاف چوب بیشتر برای حمام کردن و تمیز کردن پوست استفاده می شوند و معمولاً سخت تر و گران تر از اسفنج های پلی استر هستند.

اسفنج ها و باکتری ها

اسفنج می‌تواند محیطی برای رشد باکتری‌ها یا قارچ‌های مضر باشد، به‌ویژه زمانی که اجازه داده شود بین استفاده خیس بماند.

تمیز کردن :

روش های مختلفی برای تمیز کردن اسفنج ها استفاده شده است. مطالعات استفاده از مایکروویو را برای تمیز کردن اسفنج‌های خانگی غیرفلزی که کاملاً مرطوب شده‌اند بررسی کرده‌اند. مطالعه‌ای در سال 2006 نشان داد که استفاده از اسفنج‌های مرطوب در مایکروویو به مدت دو دقیقه (با توان 1000 وات) 99 درصد کلیفرم‌ها، E. coli و فاژهای MS2 را از بین می‌برد، اما اسپور باسیلوس سرئوس به چهار دقیقه زمان نیاز دارد.

پس از اینکه برخی از آتش سوزی ها توسط افرادی که تلاش می کردند نتایج را در خانه تکرار کنند، ایجاد شد، نویسنده این مطالعه از مردم خواست مطمئن شوند که اسفنج هایشان خیس است. ( خطر آتش سوزی )

مطالعه‌ای در سال 2009 نشان داد که مایکروویو و ماشین ظرفشویی هر دو روش‌های مؤثری برای تمیز کردن اسفنج‌های خانگی هستند.

  • منابع :
  1. تصویر : Pieria (Photographer)
  2. متن : fa.wikipedia.org , en.wikipedia.org
  3. ترجمه : خانه اسکاچ